NSB UTE I HARDT VÆR: NSB-sjef Geir Isaksen fra Oppegård innrømmer i et intervju med Aftenposten av konsernets nedbemanning har ført til store utfordringer.

NSB-sjef Geir Isaksen: – Har ikke nok folk til normal rutetrafikk

Innstillinger på innstillinger. Toppsjefen fra Oppegård innrømmer at NSB har kvittet seg med for mange ansatte.

Publisert

Nok en gang er Østfoldbanen og de andre toglinjene på Østlandet, samt de mange innstillingene ute i hardt vær. Så mye som ti prosent av NSBs tog på Østlandet blir enten innstilt eller kjører med færre vogner enn hva som er normalt.

I et intervju med Aftenposten forteller konsernsjef Geir Isaksen fra Oppegård at grunnen er at konsernet har kvittet seg med for mye personell. 

Internt brev

Avisen har fått tilgang til et internt brev i NSB, hvorpå  ledelsen opplyser de ansatte om at selskapet er kommet i en vanskelig situasjon. 

I intervjuet med Aftenposten innrømmer blant annet Isaksen at konsernet har kvittet seg med alt for mange ansatte. Han henviser til konsernets nedbemanning og effektivisering, men mener også at vinterferie og sykdom er på listen over årsaker til at mange tog har vært innstilt på Østlandet den siste tiden.

HARDT RAMMET: Det er spesielt på Østfoldbanen at NSB har store problemer med å få togene på skinner.

– Vi har gått for langt. Vi har nå for lav bemanning med tanke på normal rutetrafikk, sier Isaksen til avisen.

Les også: Isaksen: – Punktligheten skal bli bedre

Det er Østfoldbanen, linjen som trafikkerer gjennom Oppegård, som er den største verstingen hva gjelder punktlighet.

En av fire avganger på Østfoldbanen har vært forsinket eller innstilt i rushtiden så langt i år. En av ti av avganger er innstilt, ifølge Bane Nor.

Hatemøte

I oktober i fjor ble det innkalt til et hastemøte mellom NSB og Bane Nor i forbindelse med de mange forsinkelsene på banen. Da ble det lovet bot og bedring.

– Kundene på Østlandet har i høst opplevd alt for mange ganger at toget er forsinket eller innstilt. De er ikke interessert i om det er NSB eller Bane NOR som forårsaker forsinkelsene, de vil at toget skal være i rute, sa Isaksen i intervjuet den gang.

Les også: Isaksen: – Punktligheten skal bli bedre

– Punktligheten framover vil bli bedre enn det den var i august og september. Men vi som bor i Oppegård vil bli berørt av alle arbeidene som skal gjøres i forbindelse med utbyggingen av Follobanen både ved Oslo S og i Ski, så vi må innstille oss på at det fortsatt blir flere år med sommerstengninger og buss for tog, forklarte Isaksen da.

Nå er altså de mange forsinkelsene igjen et tema. Det blir forøvrig mer om dette temaet i papirutgaven av Oppegård Avis torsdag den 1. mars!

Powered by Labrador CMS