Taraldrud
![FORTSATT I NEDERLAND: På bildet kan du se den splitter nye friluftsbroen som skal være over hovedadkomstveien til beredskapssenteret på Taraldrud. Broen skal leveres fra Nederland og løftes på plass i sin helhet onsdag 30. oktober. Foto: FiberCore Europe](https://image.oavis.no/350449.webp?imageId=350449&width=960&height=542&format=jpg)
Slik skal den nye broen se ut!
Førstkommende onsdag skal den splitter nye broen løftes på plass på Taraldrud.
– Broen er produsert i Nederland av FiberCore Europe. Den skal transporteres til Norge i en bit og monteres på Taraldrud i løpet av en dag, sier prosjektsjef for Politiets Nasjonale Beredskapssenter, Paul Torgersen.
![PROSJEKTSJEF FOR PNB: Paul Torgersen fra Justis- og beredskapsdepartementet.](https://image.oavis.no/350462.webp?imageId=350462&width=960&height=1056&format=jpg)
Ifølge ham er broen fortsatt i Nederland, men den kommer til Norge i begynnelsen av neste uke og skal være klar til montering på Taraldrud onsdag 30. oktober. Tidspunktet for monteringen på stedet er foreløpig ikke kjent.
– Blir det åpent for publikum?
– Nei ikke i utgangspunktet, men det vil ses fra den midlertidige turveien, sier Torgersen.
Les også: Bygger ny turveibro på Taraldrud
Les også: Lover godt airmanship
![SKAL FRAKTES FRA NEDERLAND: Broen, som er bygget i kompositt-materiale og ser ut som en stor plastbåt, skal leveres fra Nederland til Taraldrud på onsdag.](https://image.oavis.no/350479.webp?imageId=350479&width=960&height=722&format=jpg)
Ny friluftskorridor til 10 millioner kroner
Oppegård Avis har tidligere skrevet at til neste vinter skal det i forlengelsen av Fløisbonnveien åpnes en ny turvei og med en ny turveibro nord for Taraldrudkrysset.
Tiltaket er en del av reguleringsplanen for Politiets Nasjonale Beredskapssenter (PNB) og har en kostnad på 10 millioner kroner.
Det skal sikre at det etableres en fysisk forbindelse mellom markaområdet i Oppegård og Sørmarka i Ski.
![150 METER BRED: Ifølge reguleringsplanen for PNB skal det i forlengelsen av Fløisbonnveien tilrettelegges for en 150 meter bred friluftskorridor i tilknytning til den eksisterende turveibroen over E6 ved Taraldrudhytta, med en ny turvei og en ny turveibro. På bildet ser du en prinsippskisse av denne firluftskorridoren, med den nye broen og den nye turveien.](https://image.oavis.no/350499.webp?imageId=350499&width=960&height=542&format=jpg)
![ANLEGGSOMRÅDET: Billdet viser anleggsområdet ved beredskapssenteret da arbeidene med fundamentet til den nye broen startet.](https://image.oavis.no/350521.webp?imageId=350521&width=960&height=540&format=jpg)
Les også: Slik blir beredskapssenteret
Fire meter bred
Broen, som skal være fire meter bred, vil krysse adkomstveien til PNB nord for Taraldrudkrysset, og skal kobles til den eksisterende turveibroen over E6.
![LANDKAR: Slik så det ut for to uker siden da arbeidene med byggingen av landkar for den nye broen startet.](https://image.oavis.no/350543.webp?imageId=350543&width=960&height=542&format=jpg)
Ifølge Torgersen skal broen være for befolkningen, for å få en fin passasje forbi beredskapssenteret og binde sammen turveinettet på Sofiemyr med turveinettet rundt Kloppa og Assuren.
Tidligere i år har totalentreprenøren for PNB, Skanska Norge AS, inngått kontrakt med bedriften Module Solutions & Systems (MSS) fra Jæren om å bygge den nye broen.
Nå er ventetiden over. Neste uke kommer den splitter nye broen til Taraldrud.
![BYGGET I KOMPOSITT: Broen er bygget i kompositt-materiale. Foto: FiberCore Europe](https://image.oavis.no/350551.webp?imageId=350551&width=960&height=720&format=jpg)
Nærmest vedlikeholdsfritt
– Broen ser ut som en plastbåt og er bygget i komposittmateriale (red. anm.: blandingsmateriale), som er nærmest vedlikeholdsfritt, sier Torgersen.
Han forklarer at bruk av komposittmateriale på denne måten er nytt og er utviklet av offshore-industrien i Nordsjøen.
– Kompositt er et lett og solid materiale som er laget for å tåle det røffe klimaet som oljeplattformene må tåle ute i sjøen gjennom mange år, sier Torgersen.
Han sier videre at Nordre Follo kommune skal ha ansvar for driften av turveien og broen.
– Broen er dimensjonert med bæreevne og bredde for å tåle belastningen fra en løypemaskin, og i vintersesongen vil skiløypen gå her, sier Torgersen.
Les også: Kommunen kjøpte ulovlige midler til vedlikehold av plastisbanen
Les også: – Situasjonen er stabilt dårlig