Farlig forbikjøring

FORSTÅR FRUSTRASJONEN: Knut-Martin Løken, senior kommunikasjonsrådgiver i Ruter, forstår frustrasjonen til bilistene.

– Åpenbart uheldig

Knut-Martin Løken, senior kommunikasjonsrådgiver i Ruter, sier situasjonen med bussene som bruker den smale busslommen i Kongeveien som endeholdeplass er åpenbart uheldig.

Publisert

– Situasjonen i Kongeveien ved klubbhuset er åpenbart uheldig. Jeg skjønner at for bilistene er den også frustrerende over tid. Ruter skulle gjerne sett at dette veistrekket fikk en generell oppgradering og utvidelse av bussholdeplasser. Når det er sagt, er det grunn til å tro at situasjonen vil bedre seg i Kongeveien fremover, sier Løken.

Les også: Farlig forbikjøring i Kongeveien

Tok video av farlig forbikjøring

Det var sist i fjor høst at Oppegård Avis skrev om farlig forbikjøring i Kongeveien. Kine Skovli Landerud (33) fra Sofiemyr etterlyste trafikksikkerhetstiltak på strekningen. Som tobarnsmor og nabo til den aktuelle bussholdeplassen ved klubbhuset til Kolbotn idrettslag, var 33-åringen vitne til mange nestenulykker på stedet.

FARLIG FORBIKJØRING: Fredag 4. januar tok Skovli Landerud en ny video på stedet for å dokumentere at situasjonen ved klubbhuset i Kongeveien fortsatt er ille. Videoen farlig forbikjøring ved klubbhuset hvor to personbiler kjører forbi to busser og renovasjonsbilen til Follo Ren.

Til tross for flere henvendelser til Statens vegvesen (SVV) og ikke minst kritiske oppslag i Oppegård Avis, har situasjonen på den aktuelle strekningen ikke forbedret seg.

Fredag 4. januar tok Skovli Landerud en ny video på stedet for å dokumentere at situasjonen fortsatt er ille. Videoen viser farlig forbikjøring ved klubbhuset i Kongeveien hvor to personbiler kjører forbi to busser og renovasjonsbilen til Follo Ren.

 

TYPISK FOR OMRÅDET: Trafikksituasjonen i Kongeveien, fredag 4. januar.

– Bilene bryter vikeplikten

Senior kommunikasjonsrådgiver i Ruter, Knut-Martin Løken, har sett på videoen fra forrige uke som viser farlig forbikjøring i Kongeveien.

– I videoen ser vi at den fremste bussen gir signal om at den er på vei ut, mens bussen bak er på vei inn. Det kan her se ut som at de to bilene i denne situasjonen bryter vikeplikten. Samtidig har vi forståelse for at situasjonen er uoversiktlig på stedet, sier Løken.

Han viser til paragraf 7, punkt 5 i Forskrift om kjørende og gående trafikk hvor det står følgende: På veg med fartsgrense 60 kilometer i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare.

– For Ruter er det er viktig å presisere at det er politiet som skal følge opp trafikkregler og kjøring på stedet, sier Løken.

Ny endeholdeplass

Kort tid før jul ble Statens vegvesen ferdig med å utvide busslommen ved rundkjøringen i Taraldrudveien.

– Nå kan to busser istedenfor én bruke denne som endeholdeplass. Hvis planene om ny endeholdeplass ved Granholtet i tillegg blir vedtatt av Oppegård kommune vil det lette ytterligere på situasjonen. Dersom alt går som vi håper blir dette vedtatt før sommerferien, sier Løken.

Oppegård Avis har tidligere skrevet at buskene like ved busslommen i Taraldrudveien brukes av bussjåførene til urinering til tross for at det er et toalett på klubbhuset 200 meter fra holdeplassen.

– Det er toalettet på klubbhuset som skal benyttes når sjåfører må på do. Dersom en sjåfør må på toalettet skal det prioriteres over rutetabellen. Etter henvendelsen fra Oppegård Avis har vi vært i dialog med bussoperatøren Unibuss, som vil gjenta dette for alle sine sjåfører, sier Løken.

Les også: – Har ingen å miste

Powered by Labrador CMS