VIL HA NYE REGLER: FrP-forslaget om å gjøre det enklere å leie ut elektriske sparkesykler har skapt debatt.

– Med Frp kommer friheten tilbake - rett mot deg rundt neste sving

Jon-Finngard Moe har skrevet om ukens «snakkis» i Nordre Follo.

Publisert Sist oppdatert

NB: Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innholdet representerer innsenders meninger om saken.

To blide karer fra FrP lover i OAvis å rydde opp i regelverket rundt elsparkesykler i Nordre Follo. Nå skal ungdomsrullatorene endelig tilbake. Ikke fordi noen noensinne har ytret et savn etter dem. 

Faktisk sier hele 85% av leserne til Østlandets Blad at de IKKE ønsker dem tilbake. Men leserne har bare ikke skjønt hva ekte frihet er! 

Ber om statlig hjelp

I Oslo skjønner de heller ikke dette med frihet - derfor roper byrådet om statlig hjelp til å få elsparkesyklene bort fra fortauet etter årelange konflikter med andre trafikantgrupper. Lederen i Adresseavisen maser også om det samme behovet i Trondheim. Men sånne problemer får vi ikke i Nordre Follo. Her er det nemlig ingen som vil kjøre to stykker på elsparkesykkel, uten hjelm, med promille i full fart gjennom tunnelen under Ski stasjon. Ei heller kan det skje at du finner en veltet midt i gang- og sykkelvegen foran deg - eller som samtidskunst hensatt i hagen din.

Frihet til å skade seg selv er også frihet.

Jon-Finngard Moe

Det er lett å le av hvor uansvarlige de er i Oslo. Ifølge Skadelegevakten der har antallet sparkesykkelskader vært vedvarende høye de siste årene. Og antallet skader øker med antall utleiesykler tilgjengelig. I Oslo alene behandlet legevakten 427 skadede fra januar til mai 2025 - over en dobling fra 2024. 

I Nordre Follo vil vi derimot utøve frihet under ansvar og kun passere gående på fortauet med et lett «unnskyld» i maks 6km/t. Ulykker vil derfor ikke skje her. Om det likevel skulle skje er det dessuten ikke noe problem i Nordre Follo. Vi har en svulmende kommunekasse. Så det er ikke noe stress med litt flere ødelagte liv, langtidssykemeldinger og omsorgsrelaterte utgifter. 

Frihet til å skade seg selv er også frihet. 

NB: Innlegget fortsetter under bildet.

SKRIBENTEN: Jon Finngard-Moe har skrevet innlegget du nå leser.

Problemet er løst

Noen sier elsparkesykkelen koster oss mer enn bare smerte og død. Den gjør oss også syke. Hver tur på elsparkesykkelen er én gå- eller sykkeltur mindre – og ett steg nærmere stillesittende livsstil. Som ifølge NHI koster Norge svimlende 239 milliarder i året i form av fedme, livsstilsrelaterte sykdommer og tapt arbeidskraft. Med elsparkesykkel trenger vi ikke lenger sykle eller gå til stasjonen. Som Frp sier: Vi trenger ikke engang gå fra bilen på parkeringsplassen og inn til toget på perrongen. Vi sier ja frihet til et deilig, passivt liv.

Jeg har tidligere ment at det kun er skvetne pensjonister, virrende hundeeiere, gretne syklister og egoistiske foreldre med småunger som løper på kryss og tvers som er de eneste som klarer irritere seg over elsparkesykler. Problemet til disse sutrende trafikantgruppene er nå løst av Frp.

De skal nå slippe å bekymre seg - siden Frp vil «håndheve det nasjonale regelverket strengt». Det skal ikke feilparkeres, fremkommeligheten er sikret og trafikksikkerheten skal ivaretas for alle. Det er enkelt å håndheve. På politihuset i Ski sliter de nemlig med enorm overkapasitet og simpelthen bare venter på nye oppgaver og regelverk å kontrollere etterlevelsen av. Dette kommer helt sikkert til å få topp prioritet - når de hører det dreier seg om selve friheten! 

Jon-Finngard Moe,
Frihetselsker

Powered by Labrador CMS