Beredskapssenteret på Taraldrud

DET NYE HELIKOPTERET: Bildet er tatt under testing i Italia tidligere i år.

Får to splitter nye politihelikoptre i kveld eller i morgen

To av Politiets nye AW169-helikoptre, som skal brukes av helikoptertjenesten på Taraldrud allerede om ett år, er nå på vei fra Nord-Italia. De ankommer Norge enten i kveld eller i morgen.

Publisert

– De to av de totalt tre helikoptrene er allerede på vei fra Nord-Italia. Etter planen skulle de ankomme Norge i kveld, men på grunn av utfordrende vær, med kraftige tordennbyger i Danmark, kan det hende at de ankommer Norge først i morgen, og da flyr de direkte til Gardremoen, sier politiinspektør Torgeir Haugen til Oppegård Avis.

      Dette er saken:

  • I september 2016 kunngjorde tidligere justis- og beredskapsminister Anders Anundsen at Erna Solbergs regjering ville foreslå overfor Stortinget at det kjøpes inn to nye, større helikoptre til politiet.
  • Den 12. juli 2017 ble Leonardo AW169 valgt som nytt politihelikopter.
  • 14. august 2017 bestilte Politidirektoratet tre helikoptre.
  • To av disse ankomer Norge denne uken.
  • Helikoptertjenesten har base på Gardermoen, men flytter til Politiets nasjonale beredskapssenter i september 2020.

De splitter nye helikoptrene betegnes av politiet som en «revolusjon for beredskapen i Norge». Dette skyldes den samlede pakken av siste skrik innen sensorer og kraftig økt transportkapasitet og rekkevidde, skriver Teknisk Ukeblad.

Helikoptrene er bygget i Italia, på Leonardo Helicopters-fabrikken i Vergiate kommune.

Skal vises frem tirsdag neste uke

Politidirektoratet opplyser at helikoptrene vil bli vist frem tirsdag neste uke.

De to helikoptrene som ankommer denne uken er registrert som LN-ORA og LN-ORB. Det tredje og siste av de nye politihelikoptrene, med registrering LN-ORC, skal også være klar til å leveres. 

Politiforum har tidligere skrevet at helikoptrene vil ha avanserte GPS-funksjoner som gjør at helikoptrene kan lande på autopilot. Ved landing vil kameraer overvåke området rundt helikopteret, slik at landing er trygt på steder der for eksempel mennesker eller biler er i nærheten.

Seks personer fra beredskapstroppen med utstyr, på totalt 750 kilo, skal kunne transporteres over store avstander ved behov.

Kameraene på helikoptrene skal være oppgradert slik at de får bedre brennvidde og oppløsning enn i tidligere, ifølge Politiforum.

Les også: Svaret om støyende helikopterplass kommer snart

Skal flytte permanent til Taraldrud om ett år

De tre helikoptrene har en samlet pris på 313 millioner kroner, mens kontrakten inkludert ti års drift og vedlikehold er verdt cirka 670 millioner kroner. Det er i tillegg inngått opsjonsavtale på ytterligere tre maskiner, skriver Teknisk Ukeblad.

Politihelikoptrene skal fortsatt ha sin base på Gardermoen frem til de samlokaliseres med blant annet beredskapstroppen og bombegruppen på Taraldrud i september 2020.

TRE HELIKOPTRE: Helikoptertjenesten får tre nye helikoptre, som står klare til beredskapssenteret åpner på Taraldrud i september 2020.

Samlokalisering og transportkapasitet gjør at beredskapsressursene kan nå 80 prosent av befolkningen innen 1,5 times flygning.

HANGARENE PÅ TARALDRUD: Helikoptrene får plass i nye og lyse hangarer, hvor én skal fungere som verksted, og de to andre blir slått sammen til et stort rom. I tillegg til hangarene vil helikopteranlegget bestå av følgende: oppstillingsplasser med strømtilkobling og drivstoffpåfylling, FATO (final approach and take off area) på 34 x 304 meter, kontorer, verksteder, garderober, lager og utstyr for helikoptere og personell, planrom for flyoperasjoner, hvile- og vaktrom og et rom for simulatortrening.

 

Politiets nasjonale beredskapssenter (PNB):

  • Skal stå klart til bruk på Taraldrud i september 2020.
  • Da vil de nasjonale beredskapsressursene – beredskapstroppen, bombegruppen, krise- og gisselforhandlerne og politiets helikoptertjeneste – være samlet på ett sted.

Les også: Slik blir beredskapssenteret

Tre måneder forsinket

Det første nye politihelikopteret fløy første gang 22. november i fjor, men leveransen skjer cirka tre måneder forsinket når det gjelder dette helikopteret. Samtidig følger maskin nummer to og tre planen, slik at dette vil ha minimale konsekvenser for innfasingen, ifølge Teknisk Ukeblad.

Ifølge Teknisk Ukeblad skyldes forsinkelsen sertifiseringen av det såkalte «mission»-utstyret som har tatt mer tid enn planlagt.

Nå starter en stabiliseringsperiode der politiet tester helikoptrene fullt ut i norske forhold, i tett dialog med Leonardo Helicopters-fabrikken i Italia. Når det gjelder opplæring og trening, er prosjektet i rute, ifølge Teknisk Ukeblad. 

Les også: Lover godt airmanship

To 16 år gamle helikoptre

Helikoptertjenesten har i dag to helikoptre av typen EC135 T2+, produsert av Airbus Helicopters. Disse er i overkant av 16 år gamle og er blant EC135-eksemplarene med flest flytimer i verden, noe som medfører at det går med stadig mer tid og kostnader til vedlikehold, skriver Teknisk Ukeblad.

Helikoptrene fungerer godt til primæroppgaven, som er søk, observasjon, overvåking og å støtte innsatspersonell på bakken, men kommer til kort på rekkevidde og utholdenhet i lufta.

Dagens helikoptre har en utholdenhet på cirka to timer før de må lande og fylle drivstoff. AW169-helikoptre klarer cirka det dobbelte. Med større rekkevidde og transportkapasitet vil helikoptertjenesten lettere kunne understøtte politidistriktene når det trengs innsatspersonell, skriver Teknisk Ukeblad. 

AW169 har klassens største kabin, med plass til å frakte seks tjenestefolk med utrustning, og klassens største skyvedører (1,6 meter brede) som blant annet er en fordel dersom helikopteret skal brukes som ildstøtteplattform for skarpskyttere.

Les også: Krever svar om helikopterplass

Powered by Labrador CMS